17.Βάφωντας καλύπτρες.
Αν και δεν κατατάσσεται στις προχωρημένες τεχνικές το βάψιμο της καλύπτρας όμως είναι ένα επίπονο έργο καθώς απαιτείται πολύ ώρα γιά την προετοιμασία της για την βαφή και ολοκλήρωση της,ενώ όσο πιο μικρό είναι το αεροσκάφος τόσο πιο δύσκολη και η εργασία της.Η προετοιμασία ξεκινά ως εξής.Αρχικά κόβουμε το διάφανο προστατευτικό σακουλάκι που πιθανόν να είναι κλεισμένη η καλύπτρα για να μην γρατζουνιστεί από τυχόν πλαστικά και τριβές.Ελέγχουμε ότι είναι εντάξει και παρατηρούμε μήπως υπάρχει επάνω της μια μακριά προεξέχουσα χαρακιά σε ολόκληρη την καλύπτρα και κατά μήκος της σε οριζόντια γραμμή. Είναι, εντελώς αντιαισθητική και δεν ταιριάζει καθόλου,μιας και είναι ατέλεια του κατασκευαστή κατά το καλούπωμα και βεβαίως δεν μπορούμε να την αφήσουμε ως έχει.Εάν συμβαίνει αυτό τότε είμαστε άτυχοι καθώς μας περιμένει πολύ δουλειά.Εάν όχι τότε θα προχωρήσουμε στο μασκάρισμα της και αργότερα στην βαφή της.Η γραμμή όπως είπαμε είναι μεγάλος μπελάς και πρέπει να την αφαιρέσουμε.Κόβουμε την καλύπτρα και παίρνουμε το κοπίδι και την ξύνουμε ελαφρά την γραμμή μόνο κατά μήκος πάντα μέχρι να μην την νιώθουμε με την αφή καθόλου σαν εξόγκωμα.Προσοχή να μην ξύσετε πολύ την επιφάνεια καθώς θα αφαιρεθεί και σώμα απο την καλύπτρα και αυτό δεν το θέλουμε να συμβεί.Στην συνέχεια θα χρειαστούμε ντουκόχαρτα 600,800,1000,2000 βαθμών γιά να την γυαλοχαρτίσουμε και να αφαιρέσουμε τα σημάδια και τις τυχόν χαρακιές που μπορεί να υπάρχουν επάνω της.Ξεκινάμε με των 600 βαθμών (έχοντας βρέξει πρώτα το χαρτί και πάντα με νερό)και τρίβουμε κατά μήκος πάντα και με σταθερές κινήσεις.Η καλύπτρα θα θολώσει όλη(ναι μην τρομάξετε).Αφού τρίψουμε και έχουμε σιγουρευτεί ότι κάναμε όλη την επιφάνεια της συνεχίζουμε στο ίδιο μοτίβο και με τα υπόλοιπα ντουκόχαρτα ανεβαίνοντας βαθμούς πλέον.Στην ουσία όσο τρίβουμε με μεγαλύτερους βαθμούς τόσο περισσότερο λειαίνουμε την επιφάνεια,άσχετα αν δεν φαίνεται στην αρχή.Αυτό θα αρχίσει να φαίνεται μετά την επέμβαση των 1000βαθμών όπου θα έρθει των 2000 για να κάνει την διαφορά.Μετά από αυτό θα δείτε ότι η γραμμή δεν υπάρχει πλέον και ότι μας έχει μείνει μία καθαρή μεν καλύπτρα αλλά θολή..Πάμε για το τελικό στάδιο τώρα.Το τελικό γυάλισμα θα έρθει από μία ειδική πάστα γυαλίσματος διάφανων πλαστικών η οποία απλώνεται στην καλύπτρα με μία μπατονέτα.Την εφαρμόζουμε εξωτερικά και περιμένουμε λίγη ώρα μέχρι να δουλέψει λίγο το υλικό του οποίου η σύσταση αναπαριστά ντουκόχαρτο 8000βαθμών περίπου.Αφού στεγνώσει λίγο το υλικό παίρνουμε ένα μαλακό κομμάτι ύφασμα και ξεκινάμε να τρίβουμε δυνατά και σταθερά με μέτριες ως γρήγορες κινήσεις ώστε να παράγουμε και λίγη θερμότητα στο πλαστικό μέσω τριβής.Αφού μαζέψουμε το πολύ υλικό παίρνουμε μία στεγνή μπατονέτα για το τελικό φινίρισμα.Υπάρχει επίσης στο εμπόριο ένα υλικό-υγρό πανάκι που είναι γυαλιστικό ασημικών και διάφορων τέτοιων μετάλλων,να το έχετε υπ όψην σας ως βοηθητικό στο τελικό φινίρισμα.Ορίστε λοιπόν έχουμε στο τέλος μια καλογυαλισμένη καλύπτρα και καθόλου ίχνη από γραμμές και ατέλειες.Ίσως φανεί δύσκολο στην αρχή αλλά σε τελική ανάλυση η καλύπτρα δεν είναι τόσο δύσκολή διαδικασία.Μπορεί όμως να αποτελεί αδύνατο σημείο πολλών έμπειρων μοντελιστών και σίγουρα δεν θα αποτελούσε υπερβολή αν αποκαλούσαμε το φινίρισμα διάφανων πλαστικών ως κρίσιμο στάδιο στις κατασκευές μας.Αυτό περιλαμβάνει το φινίρισμα της καλύπτρας.Στην περίπτωση τώρα που δεν έχουμε να κάνουμε με γραμμή στην καλύπτρα τότε αυτόματα γλιτώνουμε την παραπάνω διαδικασία και προχωράμε στο μασκάρισμα της και στην προετοιμασία της βαφής.
Αυτό είναι και το μασκάρισμα της καλύπτρας καθώς την προετοιμάζουμε για βαφή.Στην πραγματικότητα κανένα αεροσκάφος δεν έχει όλη την καλύπτρα άβαφη,μιάς και στο κάτω μέρος όλες έχουν γύρω γύρω βαμμένα σημεία,όπως τις γραμμές που έχω αφήσει να φαίνονται όπως ανάμεσα στο κεντρικό σημείο της.Αυτά τα σημεία λοιπόν είναι και αυτά που θα βαφτούν προκειμένου να αναπαραστήσουμε την πραγματικότητα.Δυστηχώς η μικρή κλίμακα τις περισσότερες φορές δεν μας βοηθάει ιδιαίτερα μιάς και οι γραμμές στα ποιοτικά μοντέλα εκεί είναι πολύ μικρές το πολύ 1χιλιοστό σε πλάτος.Επίσης υπάρχουν σημεία που πραγματικά δεν μπορούμε να μασκάρουμε,υποχρεώνοντας μας να τα βάψουμε με ψιλό πινέλο.Μπορούμε να μασκάρουμε με δύο τρόπους.Με την χρήση της μοντελιστικής χαρτοταινίας των 1και 5χιλιοστών,Ομοίως μπορούμε να μασκάρουμε καλύπτρα με ένα άλλο υλικό το οποίο λέγεται mascol.Είναι ένα μπουκαλάκι με πινέλο το οποίο περιέχει ένα πράσινο παχύρευστο υγρό με το οποίο κάνουμε ότι ακριβώς και με την ταινία.Στεγνώνει πάνω στο πλαστικό και μετά μπορεί να αφαιρεθεί έυκολα.Το πρόβλημα είναι ότι έχει συμβεί πολλές φορες το υγρό να μην πιάνει σωστά,σαν να μην θέλει να μείνει στα πλαίσια που θέλουμε με αποτέλεσμα να περνάμε πάλι με το πινέλο ξανά και ξανά τις ίδιες επιφάνειες χάνοντας χρόνο.Σημείωση: Μην προσπαθήσετε ΠΟΤΕ να σχεδιάσετε παραλλαγές πάνω στο αεροπλάνο προκειμένου να βάψετε και να γλιτώσετε ταινίες και μασκαρίσματα..Θα το μετανιώσετε δεόντως μιάς και θα διαπιστώσετε ότι δεν αφαιρείται το mascol με αποτέλεσμα να γεμίσετε το αεροπλάνο γρατζουνιές.!