12.Εισαγωγή στις βαφές.

2013-11-10 14:43

Έφτασε η στιγμή της βαφής.Ας πούμε μερικά χρήσιμα πράγματα προτού προχωρήσουμε βαθύτερα στο θέμα.Το βασικότερο όλων είναι να αποφασίσουμε το τι είδους χρώματα θα χρησιμοποιήσουμε.Στο εμπόριο υπάρχουν δύο βασικοί τύποι βαφής που είναι τα χρώματα σμάλτου η enamels και τα ακρυλικά χρώματα,ενώ οι εταιρίες πολλές και διάφορες.Tα χαρακτηριστικά  τους είναι τα εξής.Τα χρώματα σμάλτου έχουν πιο πυκνόρευστη υφή και αραιώνονται με ειδικό διαλυτικό σμάλτου,η νέφτι white spirit,και απαιτούν 6 με 24 ώρες για να στεγνώσουν επαρκώς,ενώ η αραίωση τους με το διαλυτικό πρέπει να είναι 1 προς 2,δηλαδή δύο μέρη χρώμα και ένα διαλυτικό.Τα ακρυλικά χρώματα έχουν διαφορετική υφή της οποίας η πυκνότητα είναι όπως του γάλακτος,πολύ πιο αραιή,ενώ η βάση κατασκευής τους είναι το νερό.Συνήθως είναι έτοιμα προς χρήση αλλά όσον αφορά την αραίωση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει ως διαλύτη το νερό,το azax,η το διαλυτικό της εκάστοτε εταιρίας που το έχουμε αγοράσει,η και άλλου τύπου διαλυτικό για ακρυλικά χρώματα.Η αραίωση τους με διαλύτη θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτική στην ποσότητα διότι μην ξεχνάτε ότι είναι ήδη αραιωμένα και έτοιμα προς χρήση.Και τα δύο είδη αποδίδουν εξίσου άριστα αποτελέσματα υπό την σωστή χρήση.Εδώ θα πρέπει να εξετάσουμε και τα υπέρ και τα κατά του κάθε τύπου.Εμπειρικά εγώ προσωπικά δεν τα ξεχωρίζω όσον αφορά τα αποτελέσματα τους εάν βεβαίως γίνουν όλα με σωστές διαδικασίες.Βάφουν και τα 2 με πολύ όμορφα αποτελέσματα.Αυτά που πρέπει να αναφέρουμε είναι τα εξής.Τα χρώματα σμάλτου είναι πιο τοξικά με έντονη μυρωδιά που καλό θα ήταν για λόγους υγείας να έχουμε καλό εξαερισμό προκειμένου να μην το εισπνέουμε,τουλάχιστον όσο γίνεται λιγότερο ενώ όπως είπαμε πιο πάνω αργεί να στεγνώσει,πράγμα που σημαίνει ότι για το χρόνο που απαιτείται για το στέγνωμα του εξακολουθεί να εκπέμπει μυρωδιά,άρα αν έχουμε την ευκαιρία πρέπει να εκθέτουμε τα κομμάτια μας σε εξωτερικό χώρο προκειμένου να μην τα εισπνέουμε.Από την άλλη τα ακρυλικά χρώματα δεν είναι τόσο τοξικά όσο του σμάλτου,αποδίδουν εξίσου όμορφα αποτελέσματα αλλά στεγνώνουν ακόμη πιο γρήγορα.Θα ήταν σωστό και εδώ ο καλός εξαερισμός,κι ας είναι λιγότερο τοξικά γιατί τα θέματα ασφαλείας και υγείας είναι τα πιο σημαντικά.Αυτό που έχω να προτείνω εδώ όσον αφορά τα ακρυλικά είναι να μην τα προτιμήσετε για να βάψετε ολόκληρο το μοντέλο σας με πινέλο για ένα μόνο λόγο.Στεγνώνουν πιο γρήγορα κι εμείς στην προσπάθεια μας να βάψουμε με πινέλο,βελτιώνοντας τις ατέλειες θα δημιουργούμε συνεχώς γραμμές υπολείμματα περάσματος πινέλου που σε συνδιασμό με το στεγνώμα του χρώματος θα έχουμε στο τέλος κάτι σαν καλογυαλισμένο αυτοκίνητο με πολλές γραμμές παντού.Αυτά θα τα ανεφέρουμε και παρακάτω. Όσον αφορά την βαφή εδώ πρέπει να δώσουμε μεγάλη σημασία στο εξής.Σε κάθε κουτί μοντέλου από την πίσω μεριά του η στο πλάϊ υπάρχει από τον κατασκευαστή το ανάλογο σετ από χρώματα που αναλογούν στην φωτογραφία του αεροπλάνου στο εξώφυλλο και που θα αντιστοιχεί είτε σε χρώματα σμάλτου είτε σε ακρυλικά.Σωστό θα ήταν λοιπόν με κάθε αγορά μοντέλου να έχουμε αγοράσει και το σετ με τα χρώματα τα οποία αν δεν τα αγοράσουμε εκείνη τη στιγμή θα το κάνουμε σίγουρα αργότερα. Εννοείται  ότι ήμαστε ήδη έτοιμοι με πινέλα ψιλά και χοντρά για να βάψουμε.Η μόνη διαφορά είναι να μην θέλουμε να βάψουμε στο στυλ του κατασκευαστή,αλλά σε άλλο στυλ η πχ σε παραλλαγή οπότε παρακάμπτουμε το σετ με τα χρώματα και ψάχνουμε να βρούμε αυτά που θέλουμε.Το θέμα όμως που προκύπτει είναι το εξής.Τα τελευταία χρόνια όμως αντιμετωπίζεται το εξής πρόβλημα.Οι εταιρίες μοντέλων δίνουν πχ ένα κωδικό χρώματος fs36351 ο οποίος αντιστοιχεί σωστά στο μοντέλο αλλά οι αεροπορίες όμως έχουν άλλους κωδικούς χρωμάτων και επίσης οι εταιρίες χρωματων δεν τους διαθέτουν με αποτέλεσμα να υπάρχει μια απόκλιση στην ρεαλιστικότητα του αποτελέσματος και συν τοις άλλοις δημιουργείται και ένα μπέρδεμα σε εμάς στο να ψάξουμε το σωστό χρώμα καθώς και στον πωλητή του που θα πρέπει να έχει ψαχτεί και ο ίδιος για να γνωρίζει πχ ποια χρώματα απαρτίζουν κατά προσέγγιση την ελληνική παραλλαγή ghost σε ένα F-16block 52.Αυτό το ζήτημα υπάρχει και γι αυτό καμμιά φορά όση τέχνη και να χουμε βάλει πάντα κοιτάζοντας το αληθινό μοντέλο κάτι δεν θα μας αρέσει στο τέλος.Αυτό λοιπόν μας αναγκάζει να ψαχνόμαστε περισσότερο για να έχουμε όσο πιο καλό αποτέλεσμα γίνεται να πετύχουμε.Περνάμε σε μια άλλη λεπτομέρεια και δεν θα πρέπει να την ξεχάσουμε.Στα περισσότερα χρώματα της αγοράς έχουμε και κάποιες παραλλαγές που δεν αναφέραμε οι οποίες μπορεί να κάνουν την μεγάλη διαφορά.Σε χρώματα σμάλτου έχουμε και τις εξής κατηγορίες που είναι οι: Matt,Satin,Gloss,Metallic,Metalcote,και τέλος Clear.Αυτές όλες οι παραλλαγές με τις σωστές προυποθέσεις μπορεί να κάνουν την διαφορά.Δεν είναι περίπλοκες οι ερμηνείες τους,για παράδειγμα το μάυρο matt είναι ένα μάυρο σκούρο,ενώ το ίδιο χρώμα σε Gloss γυαλίζει περισότερο.Τα Satin αναλογούν σε λίγο πιο ενδιάμεση λύση,τα metallic είναι όπως το λέει η λέξη σε ένα χρώμα όπως το Chrome silver(χρώμιο ασημένιο)ενώ το Metalcote όπως ένα Polished aluminium(Γυαλισμένο αλουμίνιο)ενώ τέλος τα Clear καθαρά χρώματα είναι χωρίς προσμείξεις και εντελώς απλά.Σαν κυρίως χρώματα δουλέυονται τα matt αλλά σε πολλές περιπτώσεις θα χρειαστούμε και πιο γυαλιστερα,πιο μεταλλικά και πιο satin.Η σωστή επιλογή και χρήση χρωμάτων έρχεται με τον καιρό και την πρακτική και δεν χρειάζονται βιασύνη και απογοήτευση.Πάρτε ένα παλιό κομμάτι πλαστικό,βάψτε εκεί,πειραματιστείτε για να γνωρίσετε τις ιδιότητες τους,και έπειτα προχωρίστε σε μια πιο σοβαρή και οργανωμένη βαφή.

 

Η ΒΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΠΙΝΕΛΟ

Ας υποθέσουμε ότι θα βάψουμε ένα μοντέλο με το πινέλο,(υποθέτουμε χρώμα σμάλτου)και αφού καταλήξουμε στα χρώματα που χρειαζόμαστε,ξεκινάμε τις διαδικασίες για να βάψουμε.Πρώτον παίρνουμε το χρώμα και το ανοίγουμε προσεκτικά σε μια σταθερή επιφάνεια.Κοιτάζοντας το θα δούμε ότι δεν είναι το χρώμα που θα περιμέναμε να δούμε.Μην ανησυχείτε όμως.Αυτό το φαινόμενο ωφείλεται στο ότι κατακάθεται  το χρώμα λόγω βάρους και διαχωρίζεται από τον διαλύτη του με αποτέλεσμα να έχουμε αυτό το φαινόμενο το οποίο συμβαίνει λόγω αποθήκευσης και μεγάλου χρόνου ακινησίας.Στην συνέχεια πρέπει αυτό το χρώμα να το ανακατέψουμε καλά,και όταν λέμε καλά το εννοούμε.Αυτό πρέπει να γίνει τόσο αυστηρά διότι πρέπει πλέον ο διαλύτης να ενωθεί ξανά με το χρώμα στην εντέλεια χωρίς να βλέπουμε διάφανο φόντο εσωτερικά και λευκές γραμμές ανάμεσα τους.Αυτό είναι και το σημάδι του αν θέλουμε περισσότερο ανακάτεμα η όχι.Θα σας πω ένα πολύ καλό κόλπο για μια πετυχημένη αραίωση στα χρώματα enamel που εφαρμόζω εγώ.Πριν ανοίξω το χρώμα το τοποθετώ πάνω στο καλοριφέρ,και έπειτα αφού ζεσταθεί κάνα τέταρτο χρησιμοποιώ το ηλεκτρικό μηχάνημα Dremel και το ανακατέυω σαν μια μηχανή του φραπέ με ένα αυτοσχέδιο αναδευτήρι από περισσέυματα πλαστικού για αρκετή ώρα,με χαμηλή ταχύτητα πάντα για να μην γεμίσω τον τόπο με χρώμα,δεδομένου ότι το μηχάνημα αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε πολύ υψηλές στροφές.Ο σκοπός είναι να το ζεστάνουμε πρώτα για να βοηθήσουμε τα μόρια του χρώματος να ενωθούν σωστά με τον διαλύτη ώστε να  εξασφαλίσουμε ένα καλό ανακάτεμα και για να μην λέμε ψευτικές δικαιολογίες αργότερα αν δεν μας πάει καλά η βαφή και το χρώμα δεν απλώνει όμορφα.Αν δεν διαθέτετε Dremel που πολύ λογικά ένας αρχάριος δεν διαθέτει,τότε αναγκαστικά μας μένει να πάρουμε ένα μεγάλο κομάτι πλαστικό και να αρχίσουμε το ανακάτεμα σαν να έχουμε ένα κουτάλι στο φλυτζάνι μας.Θέλει αρκετό χρόνο και υπομονή μιας και δεν υπάρχει το εργαλείο να δουλέυει για μας.Όπως και να χει δεν ξεχνάμε ποτέ να ζεστάνουμε το χρώμα.Η νοοτροπία αυτή δεν είναι απόλυτη όταν έχουμε να βάψουμε μόνο μικρά κομμάτια και λεπτομέρειες,μιας και η ποσότητα του χρώματος εκεί είναι πολύ λίγη,αλλά όταν έχουμε να βάψουμε αεροσκάφος,πρέπει πάντα να το κάνουμε σωστά γιατί εδώ είναι πολύ σοβαρό το θέμα και απαιτεί την ανάλογη προσοχή,διότι δεν πρέπει ποτε να ξεχνάμε ότι η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά.Στην συνέχεια και αφού έχουμε ανακατέψει άριστα το χρώμα μας παίρνουμε ένα μικρό κεσεδάκι,συνήθως αυτά τα κουτάκια από τα μικρά γαλατάκια της αγοράς ώστε να αναμείξουμε το χρώμα μας,μιας και  ποτέ δεν βάφουμε απευθείας από το κουτί του χρώματος αλλά αναμειγνύουμε χρώμα με διαλυτικό πρωτού βάψουμε.Δεν είναι σωστό να ανοίγουμε το κουτάκι με το χρώμα και να βάφουμε έτσι απλά διότι το χρώμα παίρνει αέρα και σταδιακά αρχίζει να ξεραίνεται,ενώ μικραίνουμε την διάρκεια της ζωής του,και επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το χρώμα μόνο του δεν έχει την σωστή ανάμειξη καθώς χρειάζεται όπως είπαμε αραίωση προκειμένου να βάψουμε σωστά.Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να βάψεις και χωρίς διαλυτικό,φυσικά και μπορούμε αλλά πρέπει να υπολογίσουμε ότι η επιφάνεια μας θα αργήσει πολύ περισσότερο να στεγνώσει από ότι θα έκανε εάν χρησιμοποιούσαμε και διαλυτικό.Παίρνουμε λοιπόν το κεσεδάκι αυτό και ρίχνουμε μέσα του ένα μέρος χρώμα και ένα μέρος διαλυτικό.Αυτό σημαίνει αραίωση 1 προς 1.Με απλά λόγια αν ρίξουμε τρείς σταγόνες χρώμα,άλλες τόσες πρέπει να ρίξουμε διαλυτικό.Κανονικά στα χρώματα σμάλτου αντιστοιχεί αυτή η αναλογία,όμως εγώ επειδή το έχω δεί στην πράξη δεν θα σας πρότεινα ακριβώς αυτή την ανάλυση καθώς το μείγμα μας γίνεται πολύ ελαφρύ που λέμε,δηλαδή πολύ αραιό.Εμπειρικά έχω δεί ότι πρέπει να βάλουμε μια σταγόνα λιγότερο διαλυτικό δηλαδή στις τρείς σταγόνες χρώμα,δύο διαλυτικό.Είναι πολύ καλύτερο έτσι,δοκιμάστε το και θα δείτε.Αυτή η αναλογία επίσης βοηθάει να στεγνώνει το χρώμα πιο γρήγορα ενώ ταυτόχρονα αραιώνεται πιο όμορφα.Αυτό βεβαια εξαρτάται και από τη βάση του χρώματος και το πόσο χοντρούς κόκους έχει η δομή του η όχι.Από εκεί εξαρτάται και ο χρόνος στεγνώματος της βαφής σε συνδυασμό με την αραίωση της.Παίρνουμε τώρα το πινέλο μας και ξεκινάμε να βάφουμε τις επιφάνειες μας.Αν μιλάμε για μικρές επιφάνειες το κάνουμε όπως ξέρουμε και φανταζόμαστε,όμως όταν πρόκειται για ατράκτους και μεγάλα τμήματα τότε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει πάντα να βάφουμε  στρωτά και παράλληλα με την επιφάνεια και ποτέ κάθετα.Όπως σε ένα τετράδιο όταν γράφουμε πάντα οριζόντια προς τις γραμμές και όχι κάθετα προς αυτές.Αυτό το λέμε για ένα λόγο διότι η ανάρμοστη και ανισόρροπη βαφή θα αφήσει γραμμές ορατές στο αεροσκάφος που θα φαίνονται άσχημες μόλις στεγνώσει αυτό.Μόλις μάθετε να δουλέυετε σωστά το πινέλο θα δείτε αποτελέσματα που σας πληροφορώ ότι είναι σε πολλές περιπτώσεις ισάξια των αερογράφων και θα δείτε ότι από ένα σημείο και ύστερα αν θα λέτε ότι βάψατε με αερογράφο θα σας πιστέυουν ενώ θα έχετε βάψει με πινέλο.Για να συμβεί όμως αυτό θα πρέπει να έχουμε ρυθμίσει σωστά το τρίπτυχο Χρώμα-ανάμειξη-βαφή.Να έχουμε πετύχει δηλαδή την σωστή ανάμειξη και την σωστή στρωτή βαφή με το πινέλο.Ο κανόνας εδώ απαιτεί καλό πινέλο,ποιοτικό χρώμα,και διαλυτικό της ίδιας εταιρίας εφ όσον αυτό είναι δυνατό.Όσο περισσότερο εμβαθύνουμε στην λεπτομέρεια τόσο περισσότερα οφέλη και πόντους θα κερδίζουμε στην ποιότητα του αποτελέσματος.

 Αυτό είναι βαφή με πινέλο..