4.Η Κόλληση της ατράκτου.

2013-11-10 10:11

Αφού βάψαμε,κόκπιτ,πιλότο,στολη,κράνος κτλ φτάνουμε στο σημείο της κόλλησης της ατράκτου δηλ των μεγάλων κομματιών που κλείνουν το πιλοτήριο.Τσεκάρουμε νωρίτερα στο σχέδιο μήπως υπάρχει η ανάγκη χρήσης έρματος στην μύτη εσωτερικά του μοντέλου και εφ όσον δεν χρειάζεται τότε πάμε να κολλήσουμε τα κομμάτια μας.Παρακάτω στην εικόνα έχουμε δύο κομμάτια της ατράκτου αεροσκάφους Mig-29 τα οποία και θα κολλήσουμε με τον τρόπο που θα αναφέρουμε παρακάτω.

Αυτή είναι η άτρακτος ενός Mig-29UB.

 

Όταν φτάνει η ώρα της κόλλησης μεγάλων τμημάτων όπως αυτά  του Mig  παραπάνω,πριν κολλήσουμε  κοιτάμε αρχικά το κατά πόσο ταιριάζουν μαζί,δηλαδή το αν εφάπτουν ακριβώς οι επιφάνειες μεταξύ τους.Μια πλήρης και χωρίς ατέλειες ένωση των κομματιών μας υπόσχεται ένα ωραίο και σωστό κόλλημα ενώ η μη σωστή εφαρμογή τους μας προδιαθέτει για την ύπαρξη προβλημάτων όπως προεξέχουσες γραμμές,δημιουργία κενών και μελλοντική υπερβολική  χρήση στόκου και επίπονου τριψίματος. Θεωρούμε ότι τα κομμάτια μας εφάπτουν πλήρως και έχουμε τις προυποθέσεις για μια πετυχημένη κόλληση.Αφού έχουμε επιλέξει την σωστή κόλλα πχ μια υγρή κανονικού χρόνου στεγνώματος με πινέλο και έχουμε εξασφαλίσει καθαρά τα τμήματα μας θα πρέπει να εφαρμόσουμε έναν μηχανισμό που θα τα κρατήσει στην θέση τους για όσο χρόνο διαρκεί η διαδικασία κολλήσεως.Αυτό είναι απαραίτητο να γίνει επειδή τα χέρια μας θα είναι απασχολημένα.Οι τρόποι που μπορούμε να το κάνουμε είναι δύο βασικοί.Η κρατάμε τα τμήματα ενωμένα με την χρήση ταινίας μασκαρίσματος,η με την χρήση μοντελιστικών γάντζων.Τα εργαλεία αυτά φαίνονται στην φωτογραφία.

Μοντελιστικός γάντζος και ταινία μασκαρίσματος.

Οι λόγοι που πρέπει να κρατήσουμε τα τμήματα ενωμένα είναι δύο βασικοί.Πρώτον δεν πρέπει να κινούνται τα κομμάτια μεταξύ τους,την ώρα που κολλάμε γιατι θα τρέξει η κόλλα σε σημεία που δεν πρέπει εξωτερικά των κομματιών δημιουργώντας σοβαρό λιώσιμο του πλαστικού επειδή πρώτον αυτή η κόλλα διαθέτει υψηλή τοξικότητα και δέυτερον δεν πρέπει να έρθουν τα χέρια μας σε επαφή με την κόλλα γιατί αμέσως μετά όπου αγγίξουμε πλαστικό θα αφήσουμε δαχτυλικό αποτύπωμα,μια κατάσταση φυσικά μη επιθυμητή,αλλά όμως αναστρέψιμη αργότερα με τρίψιμο.Γιατι όμως να φτάσουμε εκεί αφού μπορούμε να εκτελέσουμε σωστά την διαδικασία?

 Εδώ είναι οι δύο τρόποι κόλλησης μεγάλων τμημάτων.

 

Η ταινία κατά τη γνώμη μου είναι η πιο αποτελεσματική διότι μας εξασφαλίζει το καλύτερο κράτημα και είναι ο τρόπος που χρησιμοποιώ και γω.Οι δε γάντζοι εξασφαλίζουν κι αυτοί κράτημα,αφαιρούνται πιο γρήγορα αλλά υπάρχει πάντα μια πιθανότητα να μας ξεφύγει κάποιος η να τον παρασύρουμε εμείς με το χέρι ρισκάρωντας την όλη διαδικασία,βάζοντας το χέρι από κέκτημένη ταχύτητα για να μην ανοιξουν τα κομμάτια,ακουμπάμε τις επαφές με την κόλλα κατά λάθος,αφήνουμε αποτύπωμα,και ρισκάρουμε να δημιουργήσουμε πρόβλημα.Ο γάντζος όμως είναι και αυτός πολύτιμο βοήθημα καθώς αντικαθιστά το χέρι μας βάζοντας τον να πιέζει κομμάτια,να κρατάει τμήματα και να βοηθάει όταν βάφουμε κάτι.Προσοχή μεγάλη να μην πέσει κόλλα επάνω στους γάντζους γιατί μετά κόλλησαν με το πλαστικό και καταλαβαίνετε τι γίνεται.Δέσαμε τώρα τα κομμάτια μας άρα μας μένει η συγκόληση.Ανοίγουμε την κόλλα και η διαδικασία έχει ως εξής.ΔΕΝ παιρνουμε το πινέλο και πασαλείβουμε τις ενώσεις ποτέ…Σε όλες τις σύγχρονες κόλλες παρατηρούμε ότι τα πινέλα τους είναι μυτερά.Ο λόγος είναι για να τρυπώνουν σε ψιλά σημεία και ενώσεις.Οι κόλλες αυτές κολλάνε με την ιδιότητα της ροήςτου υγρού.Αν παρατηρήσουμε καλά θα δούμε ότι ακουμπώντας το πινέλο σε μια επιφάνεια προς κόλληση,η κόλλα θα τρέξει μόνη της και στην παρακείμενη επιφάνεια χωρίς να κουνήσουμε το πινέλο περισσότερο.Έτσι ακριβώς με αυτόν τον τρόπο θα κολλήσουμε το αεροπλάνο προσπαθώντας να μην το λερώσουμε με κόλλα και όσο γίνεται λιγότερο.Αν δοκιμάσουμε να βουτήξουμε το πινέλο και μετά να απλώσουμε στις επιφάνειες θα δούμε ότι ναι μεν κολλάμε αλλά επίσης λερώνουμε με αποτέλεσμα πιθανή διάβρωση του πλαστικού κτλ.Φυσικά μπορούμε να δουλέψουμε το πινέλο σε μια επιφάνεια για να στρώσουμε την κόλλα καλύτερα αλλά αυτό πρέπει να γίνει αποκλειστικά με πολύ ελάχιστη ποσότητα κόλλας στο πινέλο και πάντα με προσοχή. Πολύ ωραία λοιπόν δέσαμε τα τμήματα,κολλήσαμε επιτυχώς και σταματάμε τώρα για ένα καφέ αφήνοντας μερικές ώρες πρωτού αφαιρέσουμε τις ταινίες και προχωρήσουμε παρακάτω.Μόλις περάσει αρκετός χρόνος αφαιρούμε τις ταινίες συγκράτησης και είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στο επόμενο στάδιο. Μετά το πέρας της κόλλησης της ατράκτου το επόμενο που πρέπει να κάνουμε είναι ο συνολικός έλεγχος για την έυρεση ατελειών που έχουν προκύψει από κακές εφαρμογές από τα τμήματα μεταξύ τους.Συνήθως πάντα θα ανακαλύψουμε αρκετά από αυτά τα κενά όπου ανάλογα με την εταιρία θα είναι λιγότερα η και περισσότερα,μερικά πιό μικρά αλλά και μερικά πιο μπελαλίδικα που λέμε.Αυτό εξαρτάται πάντα από το καλούπι της κάθε εταιρίας και γενικότερα το κατά πόσο θα έχουμε άριστη εφαρμογή των κομματιών η όχι.Παρακάτω παραθέτω μερικές απ τις περιπτώσεις που μπορεί να αντιμετωπίσουμε μετά από κάθε κόλληση.

Ξύνουμε ελαφρά με το κοπίδι όπως βλέπετε από πάνω για να απομακρύνουμε υπολείμματα από κόλλα και τυχόν προεξέχοντα πλαστικά. 

Εδώ από πάνω βλέπουμε ένα κενό ακριβώς μετά την κόλληση των κομματιών.

Κενό στο ρύγχος F-15

 

Αυτά ήταν μερικά παραδείγματα κακών εφαρμογών ύστερα από κόλληση των μεγάλων τμημάτων.Εδώ τώρα πρέπει να φανεί ο καλός μάστορας που λέμε.Αφού κατανοήσαμε ακριβώς το επόμενο στάδιο του ελέγχου για ρωγμές και κενά πέρνάμε τώρα στο στάδιο του στοκαρίσματος, μα πριν αναφερθούμε εκεί να ξέρετε ότι εκ πείρας όταν αποκτηθεί η ανάλογη εμπειρία κάποια από τα κενά αυτά θα μπορούμε να τα μειώσουμε αν όχι να τα εξαλείψουμε εντελώς εφαρμόζωντας περισσότερη πίεση κατά την κόλληση,κάμψη κάποιου κομματιού λίγο περισσότερο(με προσοχή)η και εφαρμογή κυανοακρυλικής κόλλας σε σημεία που επιμένουν να μην κολλάνε αφήνοντας κενά.