9.Κατέβασμα Flaps-Spoilers-Aileron-Rudder.
Εδώ περνάμε σε προχωρημένες τεχνικές καθώς αυτά που θα περιγραφούν εδώ δεν αναφέρονται ούτε εξηγούνται στα σχέδια των κατασκευαστών.Πολλές φορές σε διάφορες πραγματικές φωτογραφίες θα δούμε αεροπλάνα σταθμευμένα με κατεβασμένα flaps,αερόφρενα σε ανάπτυξη,εμπρόσθιους τροχούς με γωνία κτλ.Αυτό φυσικά μπορούμε να το κάνουμε και στον μοντελισμό επίσης με πολύ όμορφα αποτελέσματα.Αυτός είναι και ο λόγος που μπαίνουμε στον κόπο να κάνουμε τέτοιες κινήσεις και τεχνικές διότι έτσι δίνουμε κι άλλο ξεχωριστό τόνο στις κατασκευές μας.Παρακάτω βλέπουμε μια τυπική φάση εργασίας κατεβάσματος flap και aileron.Το από πάνω μακρύ κομμάτι είναι το aileron και το από κάτω το flap.Εδώ φαίνονται και τα δύο έχοντας γεμιστεί στα κενά με μοντελιστικό πηλό.
Το από κάτω μακρύ κομμάτι είναι το aileron και το από πάνω το flap.Εδώ φαίνονται και τα δύο έχοντας γεμιστεί στα κενά με μοντελιστικό πηλό.
Το μεγάλο πρόβλημα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι ελάχιστοι κατασκευαστές έχουν αυτά τα κομμάτια ξεχωριστά και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να το κάνουμε μόνοι μας από την αρχή.Το κατέβασμα ενός flap η ενός aileron μπορεί να αποδειχθεί μεγάλος πονοκέφαλος καθώς φλερτάρουμε άμεσα με την καταστροφή του τμήματος όπως και άλλων σημείων γύρω απ την περιοχή αυτή.Η γνώμη μου είναι ότι στις μικρές κλίμακες όπως η 1/72 δεν είναι συνετό και έυκολο να εφαρμόσουμε αυτές τις τεχνικές διότι το πάχος του πλαστικού είναι πολύ ψιλό σε αυτά με αποτέλεσμα να ρισκάρουμε να προκαλέσουμε ζημιά.Αυτό όμως δεν είναι απόλυτο διότι ακόμη και σε μικρή κλίμακα κάποιοι κατασκευαστές τονίζουν στο καλούπι λίγο περισσότερο βάθος σ΄εκείνα τα σημεία ώστε είναι ευκολότερο για εμάς να εφαρμόσουμε την τεχνική.Εν πάση περιπτώση εμείς έχουμε αποφασίσει να κατεβάσουμε flaps και ailerons..Το ζητούμενο είναι με ποιο τρόπο θα το κάνουμε και ιδίως έτσι ώστε να μην προκαλέσουμε καταστροφή των κομματιων.Στις μικρές κλίμακες και επίσης στα ψιλά σε πάχος φτερά κάνουμε αυτό που βλέπουμε στην φωτογραφία χρησιμοποιώντας το νυστέρι μας .
Ξεκινάμε να χαράζουμε σιγά σιγά με το κοπίδι τις γραμμές των flaps
ώστε κάθε φορά να πηγαίνουμε την λάμα βαθύτερα στο πλαστικό με σκοπό να αποκόψουμε καποια στιγμή το κομματάκι αυτό από την πτέρυγα.Ύστερα από κάμποσες προσπάθειες το κομμάτι θα αφαιρεθεί.Στις περιπτώσεις αυτές όμως προσέχουμε πολύ διότι μπορεί να τραυματιστούμε και να κοπούμε άσχημα .Όταν ξεκινάμε αυτό το χάραγμα το κάνουμε απαλά και όσο γίνεται πιο σιγά προσέχωντας οπωσδήποτε να κόψουμε ίσια το πλαστικό.Μεγάλη προσοχή επίσης δίνουμε στα τελειώματα τις πτέρυγας καθώς περνάει το κοπίδι από εκεί με το να μειώσουμε την δύναμη μας διότι εκεί το πλαστικό είναι εξαιρετικά λεπτό ιδιαίτερα στην μικρή κλίμακα 1/72 και αν δεν προσέξουμε θα πληγώσουμε άσχημα το πλαστικό με πιθανότητα να αφαιρεθεί και κομμάτι που δεν θέλουμε.Ποτέ μα ποτέ δεν ξεκινάμε το κόψιμο αυτό από τα ψιλά μέρη του πλαστικού.Πάντα από τις γωνίες κόβοντας ομόρροπα και όσο πιο ίσια μπορούμε από το παχύ μέρος προς το λεπτό.Παρακάτω βλέπουμε άλλη μία απεικόνιση φτερού με κατεβασμένα μέρη.Επιπλέον ένα μυστικό.Γιά να έχουμε την μέγιστη σταθερότητα κοπής φροντίζουμε να έχουμε το κοπίδι στο κάλό μας χέρι,φέρνουμε το πλαστικό όσο πιο κοντά στο φως γίνεται,και κοιτάμε να ακουμπάμε τον αγκώνα μας σε σταθερό σημείο για να έχουμε τον καλύτερο έλεγχο.Προσοχή μεγάλη εδώ…Ποτέ οριζόντια τομή αλλά πάντα κάθετα προς εμάς ώστε να ελέγχουμε την κίνηση απόλυτα.Ποτέ χέρι στον αέρα.Αυτό ισοδυναμεί με στραβό κόψιμο του πλαστικού και στην χειρότερη περίπτωση τραυματισμό δάχτυλου!!Όπως και να χει η περίπτωση φροντίζουμε να έχουμε σταθερότητα χεριών και κίνησης προτού εκτελέσουμε οτιδήποτε ετσι απλά και για λόγους ασφαλείας,και το αναφέρω γιατί ο γράφων σας λέει εκ πείρας ότι το κόψιμο με το κοπίδι είναι εξαιρετικά οδυνηρό.Παρακάτω τώρα βλέπουμε σε πρώιμο στάδιο κατέβασμα flaps με την τεχνική που περιέγραψα,καθώς και στρίψιμο Rudders (όρθια φτερά) πάλι με τον ίδιο τρόπο.
Εδώ βλέπουμε σε ένα Suckhoi ότι έχουν κατέβει τα Flaps,ailerons και τα πτερύγια ύψους βάθους καθώς και οι απολήξεις των κινητήρων μιας και το συγκεκριμένο αεροσκάφος διαθέτει κατευθυνόμενη ώση.
Αυτά για την διαδικασία κοπής,καθώς με την προπόνηση θα καταφέρετε κάποια στιγμή να κόβετε σαν λέιζερ αφού πρώτα κάνετε και μερικές καταστροφές..Πάμε παρακάτω τώρα να καθαρίσουμε αυτά που κόψαμε.Σε όλες τις περιπτώσεις και ανάλογα τον τρόπο που κόψαμε νωρίτερα καθαρίζουμε τα τμήματα ελαφρά ξύνωντας με το κοπίδι το κομμάτι που μόλις κόψαμε όπως και την πτέρυγα εκεί που αφαιρέσαμε.Εάν πήγαν όλα καλά το ξεχωριστό πλέον flap θα πρέπει να εφαρμόζει σωστά πίσω απ την πτέρυγα με διαφορά μισού με ενός χιλιοστού λόγω του ότι αφαιρέσαμε και πλαστικό κατά τη διάρκεια της τομής οπότε ήμαστε εντάξει.Ας κάνουμε μια παρένθεση όσον αφορά την τεχνική που περιγράψαμε για να πούμε ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι κοπής όπως για παράδειγμα ο μοντελιστικός πυρογράφος.Kατά τη γνώμη μου δε συνιστάται γενικότερα καθώς μπορεί να κόβει πλαστικά όπως το μαχαίρι στο βούτυρο απ τη μία αλλά κι απ την άλλη τρώει αρκετό πλαστικό απ τις πλευρές λόγω θερμότητας με αποτέλεσμα να μπλέξουμε μετά με περιττά στοκαρίσματα συν ότι μπορεί να κάψει και σημεία που δεν θέλουμε οπότε το σκεφτόμαστε πολύ καλά εάν πρόκειται για πυρογράφο.Ένας άλλος τρόπος επίσης για να κατεβάσουμε flaps και να στρίψουμε rudders και γενικότερα ότι θέλουμε να αφαιρέσουμε είναι η μοντελιστική σέγα χειρός,η διαφορετικά αυτό το εργαλείο που κάνουμε ψιλές ξυλοτεχνίες.Βρίσκεται έυκολα στα καταστήματα ψιλικών και σε μεγάλα supermarkets.Είναι σαν ένα πέταλο που στην κάτω μεριά έχει ένα ψιλό κοπτικό σύρμα.Η σέγα χειρός είναι πιο ασφαλής μέθοδος από το κοπίδι αλλά έχει κάποιες προυποθέσεις.Θα ήταν συνετό να μην χρησιμοποιείται σε μικρές διαστάσεις γιατί είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα τερματίσετε την πρόοδο του μοντέλου σας πρόωρα.Η σέγα προτείνεται σε μεγαλύτερες διαστάσεις από 1/48+ κι αυτό διότι απαιτείται έμπειρο χέρι οποσδήποτε,καθώς μια άπειρη κοπή θα φαίνεται σαν κύμα με δυσάρεστα οπτικά αποτελέσματα.Ακόμη και έμπειροι χρήστες σέγας δεν μπορούν να κόψουν τέλεια,γι αυτό προσοχή διπλάσια εάν αποφασίσετε να κόψετε με αυτή καθ ότι πρόκειται για ένα εργαλείο που κόβει και εμπρός και πίσω,καθιστώντας την τέλεια κοπή υπόθεση σχεδόν ακατόρθωτη μιάς και χρειάζονται δύο χέρια για να δουλευτεί.Τέλος υπάρχει και η δυνατότητα των ηλεκτρικών κοπτικών εργαλείων όπως το Dremel αλλά πιστέυω ότι για τις τεχνικές που εξετάζουμε είναι παντελώς ακατάλληλα λόγω υψηλών στροφών χρήσης,αδυναμία σταθερότητας για ίσιες κοπές, αλλά και δυσκινησία του κοπτικού εργαλείου τους συνεπώς δεν το συνιστώ.