15.Wash-weathering και αληθοφάνεια.

2013-11-10 18:12

Εδώ πλέον προχωράμε σε προχωρημένο στάδιο στην κατασκευή μας όπου θα μιλήσουμε για  την τεχνική του Wash η τεχνική παλαιότητας η Weathering.Η τεχνική του wash είναι μια υπέροχη προσθήκη αληθοφάνειας που εφ όσον την εξασκήσουμε σωστά μπορούμε να αποδώσουμε πολύ όμορφα μοντέλα και υπέροχα αποτελέσματα.Δεν είναι υποχρεωτική η τεχνική αυτή,άλλωστε  υπάρχουν πολλοί μοντελιστές που δεν τους αρέσει η δεν την προτιμούν αλλά αντίθετα υπάρχουν και πολλοί λάτρεις του wash όπως και ο γράφων που είναι άμεσοι υποστηρικτές της, προς όφελος της ομορφιάς και του ωραίου αποτελέσματος,καθώς εδώ μιλάμε γιά τεχνική που προσεγγίζει τις λεπτομέρειες του αληθινού αεροσκάφους και που εμείς προσπαθούμε να αναπαραστήσουμε όσο γίνεται πιο όμορφα και ρεαλιστικά.Όταν θα πούμε λοιπόν ότι σε ένα μοντέλο θα κάνουμε wash είμαστε αποφασισμένοι να θέσουμε τον πήχη ψηλά και να τα δώσουμε όλα προκειμένου να έχουμε ένα όμορφο αποτέλεσμα όπως είπαμε.Η τεχνική παλαιότητας μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε τμήμα πλαστικού και σε κάθε γωνιά εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις όπως πχ το εσωτερικό μίας καλύπτρας,και γενικότερα όπου δεν χρειάζεται.Εδώ όμως να κάνουμε μια σημείωση.Πριν δουλέψουμε με το wash είναι πιό σωστό να ψεκάσουμε πρώτα ένα χέρι γυαλιστικό βερνίκι semigloss(μεσαίο γυαλιστερό πριν ακόμη μπούν οι χαλκομανίες).Ο λόγος που πρέπει να γίνει αυτό είναι διότι κατά τη στιγμή που θα δουλέυουμε με την παλαίωση αν χρειαστεί να σκουπίσουμε χρώμα σε ένα σημείο αυτό είναι σίγουρο ότι θα μας σκουπίσει και το χρώμα μαζί.Επίσης το βερνίκι βοηθάει στην ομαλότερη ροή του χρώματος μέσα στις γραμμώσεις χωρίς να φοβόμαστε την κακοτεχνία στο χρώμα η το υπερβολικό λέρωμα που δεν θα σκουπίζεται μετά,ενώ τέλος οι χαλκομανίες κάθονται καλύτερα πάνω στο μοντέλο.Δύο λόγια για τα εργαλεία που θα χρειαστούμε τώρα.Μερικά πινέλα από νούμερο 1 μέχρι και 7 και αναλόγως την επιφάνεια που δουλέυουμε στην κλίμακα μας.Ένα μάυρο χρώμα  ματ έναμελ,μερικές μπατονέτες,μερικά μικρά βαμβακερά πανάκια, ένα κεσεδἀκι μικρό από τα μικρά γαλατάκια του εμπορίου,διαλυτικό enamel,ένα δοσομετρητή από το φαρμακείο,μερικά βαμβακερά πανάκια,χαρτοπετσέτες,και τέλος λίγο νέφτι για να καθαρίσουμε τα πινέλα μας. Έχουμε μπροστἀ μας λοιπόν το αεροπλάνο μας έχοντας κάνει χώρο στον πάγκο μας βάζοντας στην άκρη περιττά εργαλεία και αντικείμενα.Παίρνουμε το κεσεδάκι και πάμε να ετοιμάσουμε το μείγμα το οποίο θα αποτελείται από μία σταγόνα χρώμα και 3 διαλυτικού,ή γενικότερα 1/3(ένα προς τρία.)Μην σας φανεί περίεργη η όλη ανάμειξη διότι εδώ έχουμε ένα σκοπό ο οποίος δεν είναι να βάψουμε αλλά να λερώσουμε.Δεν είναι απόλυτο να έχουμε συνολικά 3 σταγόνες υλικό,απλά σας το θέτω ως βάση για να καταλάβετε καθώς και την παρακάτω δοκιμή.Το ζητούμενο είναι να τηρούμε αυτές τις αναλογίες προκειμένου να πετύχουμε την ιδανική ανάμειξη στο χρώμα την οποία θα την διαπιστώσουμε ως εξής.Φτιάχνουμε το μείγμα μας δοκιμαστικά για αρχή έχοντας ρίξει μία σταγόνα χρώμα και τρείς διαλυτικό.Ανακατέυουμε πολύ καλά με ένα πινέλο και θα πρέπει,τώρα όταν ακουμπάμε  το πινέλο μας με το χρώμα  ανάμεσα η επάνω σε μια γραμμή του αεροπλάνου,το χρώμα που θα αφήσει θα πρέπει να απλώνεται μόνο του κατά μήκος της γραμμής και χωρίς να το προωθούμε εμείς ξανά και ξανά.Θα πρέπει δηλαδή ως διά μαγείας το υλικό να τρέχει μόνο του απλά με μια επαφή.Εάν δεν βλέπουμε τέτοιο αποτέλεσμα τότε δύο περιπτώσεις συμβαίνουν.Η έχουμε λίγο περισσότερο χρώμα σε σχέση με το διαλυτικό,ή το αντίστροφο,γι αυτό και ανέφερα την ύπαρξη του δοσομετρητή ώστε να έχουμε ακρίβεια σταγόνας λίγο λίγο κάθε φορά εώς ότου να πετύχουμε την σωστή αναλογία.  Προσέχουμε σαν κανόνα πάντα να έχουμε τον σωστό διαλύτη του εκάστοτε χρώματος που θα δουλέψουμε δηλαδη αν δουλέψουμε με enamel πάντα διαλύουμε  με διαλύτη για enamels και ακρυλικό για ακρυλικά χρώματα.Δεν μπερδέυουμε ποτέ χρώματα με νέφτι,οινόπνευμα,διαλυτικό νίτρου, άζαχ,βενζίνη και άλλα επιλαβή υλικά καθώς δεν κάνουν και δεν θα καταφέρετε τίποτα παραπάνω εκτός από τον ερεθισμό του αναπνευστικού σας συστήματος,ενώ η χρήση μάσκας και καλά αεριζόμενου χώρου εξυπακούεται για ευνόητους λόγους.Στην χρήση του σωστού διαλύτη θα παρατηρήσετε πάντα το εξής φαινόμενο.Η πτώση του διαλυτικού επάνω στο χρώμα θα του δημιουργήσει αμέσως κίνηση σαν κυκλώνα,δείγμα του ότι το διαλυτικό αραιώνει το χρώμα αποτελεσματικά.

Βλέπουμε εδώ μια τυπική διαδικασία εφαρμογής wash.Πάμε να δούμε τώρα πως λειτουργεί το wash.Αυτή η ανάμειξη του 1/3 μας προσφέρει το εξής πλεονέκτημα.Δεν αφήνει το χρώμα να δέσει και να στεγνώσει πάνω στο πλαστικό επειδή ο διαλύτης το συντηρεί για αρκετή ώρα δίνοντας μας την ευκαιρία να λερώσουμε και να σκουπίσουμε το περιττό χρώμα αφήνοντας μόνο το χρήσιμο υπόλειμμα του που μας χαρίζει όμορφα αποτελέσματα.Ας δούμε μερικές φωτογραφίες που βρήκα από το ίντερνετ για να δείτε τι συμβαίνει και θα επανέλθουμε πάλι στο θέμα.

Τις φωτό τις δανείστηκα από το site των Narita family τούς οποίους θαυμάζω ιδιαίτερα.

http://www.naritafamily.com/Scalemodel/airplanes/photo_frame.htm

μιάς και δεν μπόρεσα να βρω κάτι πιο όμορφο και ακριβές για να σας

δείξω.Απίστευτη δουλειά έτσι?Έτσι ακριβώς εφαρμόζουμε σε όλο το αεροπλάνο.

Απλά καταπληκτική δουλειά από επαγγελματίες του είδους.Προσέξτε την τελειότητα των γραμμώσεων και το μάυρισμα εκεί που πρέπει λες και βλέπουμε το αληθινό αεροσκάφος.Ας δούμε τώρα πως έχει η διαδικασία μιάς και πήρατε μια ιδέα του τι γίνεται στο wash.Έχουμε φτιάξει το μείγμα μας πχ 3/10 η οποία  είναι συνήθως υπεραρκετή για κλίμακα 1/72 και παίρνουμε πινέλο σχετικά μικρό όπως στην επάνω πρώτη φωτογραφία.Η τεχνική είναι να απλώσουμε τις γραμμώσεις όπως στις φωτογραφίεςπου ,μετά το πέρας της διαδικασίας θα μας φέρει στο αποτέλεσμα της φωτογραφίας 5.Ξεκινάμε δηλαδή παίρνωντας πχ το πρώτο αριστερό φτερό από πάνω και γεμίζουμε τις γραμμώσεις να τρέξει το χρώμα μέσα όπως στην φωτό 4.Αφήνουμε περίπου 10 λεπτά και μετά πάμε να αφαιρέσουμε το περιττό χρώμα παίρνοντας μια μπατονέτα που την έχουμε βουτήξει ελαφρά μέσα σε διαλυτικό enamel.Καθαρίζουμε τις γραμμώσεις κατά μήκος πάντα  όπως κινείται και ο αέρας όταν πετάει το αεροπλάνο προκειμένου να μην δημιουργήσουμε θαμπάδα στις γύρω περιοχές.Καθάρισμα επίσης μπορούμε να εκτελέσουμε ακόμη και με ένα μικρό βαμβακερό κομμάτι,πάντα καθαρό και λίγο βρεγμένο με διαλυτικό .Ύστερα από λίγη προσπάθεια θα φτάσουμε στο αποτέλεσμα που μας δείχνει η φωτογραφία .Ενεργούμε αντίστοιχα σε κάθε μέρος του αεροπλάνου και κοιτάμε να διαχωρίζουμε τις περιοχές ώστε να μπορούμε να δουλέυουμε χωρίς να πιάνουμε τα φρέσκα σημεία που στεγνώνουν.Εγώ σας προτείνω να ξεκινήσετε από το κάτω μέρος με την εξής σειρά.Κάτω μέρος ατρἀκτου,φτερά,πλαϊνά μέρη,και μετά γυρίζουμε στο πάνω μέρος όπου εκτελούμε με την ίδια σειρά και πάντα με υπομονή και χωρίς βεβιασμένες κινήσεις.Εάν σας τρέξει περισσότερο χρώμα μην αγχωθείτε,δεν πειράζει καθώς θα το σκουπίσετε αργότερα μόνο που θα πρέπει να είστε πιο επιμελείς μιάς και θα σκουπίσετε περισσότερη ώρα.Στην παρούσα τεχνική θα σας αναφέρω και μια παραλλαγή η οποία όμως σαν wash γίνεται όταν θέλουμε να παρουσιάσουμε ένα πιο παλιό αεροσκάφος όπως πχ κάτι παλιά ρωσικά Mig όπως αυτά που βλέπουμε σαν παρατημένα στις καιρικές συνθήκες.Στην τεχνική αυτή φροντίζουμε να έχουμε σωστή αναλογία wash όπως προείπαμε μόνο που εδώ αντί να γεμίζουμε τις γραμμώσεις παίρνουμε μεγαλύτερο πινέλο και περνάμε ολόκληρο το αεροπλάνο μαζί με τις γραμμώσεις.Γενικό βάψιμο που λέμε αλλά όχι και πασάλειμα!προσοχή.Μετά το πέρας περίπου 10 λεπτών παίρνουμε ένα πανάκι και σιγά σιγά με υπομονή σκουπίζουμε κατά μήκος με σταθερή πίεση όλο το αεροπλάνο ώστε στο τέλος να μας δείξει ένα παλιό μοντέλο που σε συνδιασμό με ανοιχτά χρώματα θα μας δώσει όμορφες καιρικές αντιθέσεις και φθορές.

Χαρακτηριστική φωτό από Mig-29 στην οποία εκτός από το wash στις γραμμώσεις έχουμε την τεχνική της καιρικής παλαίωσης και της φθοράς των χρωμάτων σε συγκεκριμένα αεροσκάφη.Όπως είπα αυτή η όμορφη αντίθεση θα φανεί πιο πολύ σε ανοιχτόχρωμες βαφές και παραλλαγές ενώ σε πιο σκούρες δεν έχουμε το ίδιο αποτέλεσμα όπου θα είναι και περιττό να το κάνουμε.Εν συνεχεία του wash έχουμε και μια λεπτομέρεια στην τεχνική του.Πολλά αεροσκάφη δεν έχουν τόσο πολύ την ανάγκη του wash,όμως έχουμε πολλά σημεία που υπάρχουν μεμονωμένες φθορές,όπως πχ η μαυρισμένη επιφάνεια κοντά στο σημείο που λειτουργεί το πυροβόλο ενός F-16 ή σημεία και βρωμιές επάνω σε δεξαμενές καυσίμων,πάνω και κάτω από κινητήρες η ακόμη και πάνω σε πυράυλους,τρεξίματα σε φτερά κτλ.Αυτές τις φθορές τις θέλουμε και πρέπει να τις αναπαραστήσουμε ακόμη κι αν δεν υπάρχει η ανάγκη του wash.Πως θα γίνει αυτό τώρα.Φτιάχνουμε λίγο μείγμα από χρώμα πολύ λίγο αραιωμένο όμως σε σχέση με του wash ώστε να κάθεται σαν τελεία στην επιφάνεια χωρίς να τρέχει.Μετά με ένα πολύ μικρό πινελάκι  δημιουργούμε μικρές τελίτσες στα σημεία που έχουμε καθορίσει να παρουσιάσουμε.Περιμένουμε λίγα δευτερόλεπτα και παίρνουμε μια μπατονέτα και το σκουπίζουμε προς την μεριά του ανέμου ώστε να δημιουργήσουμε αυτό..

 Ορίστε το αποτέλεσμα αυτής της τεχνικής.Εδώ έχουμε ένα F-35 το οποίο δεν έχει υποστεί wash διεξοδικά αλλά έπρεπε να παρουσιάσουμε μερικά τρεξίματα και λερώματα.Όσες μαυρίλες βλέπετε είναι φτιαγμένες από την τεχνική αυτή.Βάζουμε τελεία και μετά από λίγο τραβάμε 2-3 φορές μέχρι να κάνουμε αυτό το εφέ.Σε πιο μεγάλες εκτάσεις γεμίζουμε λίγη γραμμή και κάνουμε το ίδιο με την μπατονέτα.Επί φθορών συνέχεια έχουμε τέλος και ένα πολύ αποτελεσματικό κόλπο με το στεγνό πινέλο που λέμε το οποίο μας βοηθάει να φτιάξουμε συγκεκριμένες λεπτομέρειες.Σε πολλές περιπτώσεις αεροσκαφών έχουμε μέρη και σημεία επαφών στα οποία λείπει το χρώμα,κάτι σαν  ξεφλούδισμα δηλαδή.Έχουμε ξεφλουδίσματα σε σκέλη τροχών,μέσα στις ζάντες των ελαστικών,γύρω από τα χείλη των εισαγωγών αέρα και πολλά άλλα αν παρατηρήσουμε μια φωτό από ένα αληθινό αεροπλάνο.Το στεγνό πινέλο είναι από τις αγαπημένες μου λεπτομέρειες καθώς μας δείνει ένα απολαυστικό έυρος λεπτομέρειας,πχ τα σημεία που οι πιλότοι κρατάνε με τα χέρια τους όταν μπαίνουν στο κόκπιτ.Πολύ απλά παίρνουμε ένα μικρό πινελάκι το οποίο κανονικά πρέπει να είναι πιο παλιό και με κοντύτερες τρίχες ώστε να αφαιρεί πιο αποτελεσματικά το χρώμα.Το βουτάμε ελάχιστα μέσα στο διαλυτικό και όπου το εφαρμόσουμε μέσα σε λίγα περάσματα θα αρχίσει να αφαιρεί χρώμα με τρόπο τέτοιο που θα δείχνει φυσική φθορά.

Προσέξτε τα μέρη που πιάνουν οι πιλότοι με τα χέρια πως έχει φθαρεί(κόκπιτ με μάυρο χρώμα)Τις ίδιες φθορές μπορείτε να κάνετε και σεις καθώς και σε άλλα μέρη που υπάρχουν επάνω σ ένα αεροσκάφος.Προσοχή μόνο να θυμάστε ότι ο σκοπός είναι να τονίσουμε φθορά και όχι να κάνουμε ζημιά στην βαφή.Αυτό προυποθέτει οποσδήποτε ελάχιστο διαλυτικό όταν μιλάμε για στεγνό χρώμα.Το ίδιο κόλπο μπορεί να εφαρμοστεί αμέσως μετά από μια βαφή έτσι όπως θα είναι ακόμη φρέσκια αλλά να θυμάστε ότι αυτή τη φορά το πινέλο θα πρέπει να είναι στεγνό,καθώς η επαφή νωπού χρώματος με διαλυτικό θα έχει καταστροφικά αποτελέσματα.

Πιστέυω ότι σας έδωσα όσο γίνεται πιο απλά μερικές αρχές του wash.Το θέμα του είναι πολύ ενδιαφέρον και γενικότερα σαν τεχνική αξίζει τον κόπο όπως κι αν την εφαρμόσεις.Το μόνο ζήτημα που υπάρχει είναι ότι απαιτείται και προπόνηση προκειμένου να γίνουμε όσο γίνεται καλύτεροι στο χόμπι.Το ιδανικό θα ήταν να μπορείτε να έχετε ένα παλιό μοντέλο γιά να μπορείτε να πειραματιστείτε πάνω του προκειμένου να αποφύγετε ανεπανόρθωτα λάθη στην συνέχεια.Το wash δεν είναι απόλυτα απαραίτητη τεχνική άσχετα αν εγώ την θεωρώ απόλυτη πάνω στον μοντελισμό.Είναι γεγονός όμως ότι υπάρχουν και αεροσκάφη που δεν σηκώνουν wash.Το θέμα είναι ότι πρέπει να κυνηγάμε την λεπτομέρεια.Γιατί όχι άλλωστε?Θα μας αποζημιώσει αργότερα κι αυτό είναι σίγουρο.Υπάρχουν μοντελιστές άλλωστε  που δεν εκτελούν wash

άλλοι όμως εκτελούν γραμμώσεις,άλλοι πάλι και τις δύο τεχνικές,άλλοι καθόλου.Δεν έχει σημασία σε τελική ανάλυση γιατί ο σκοπός μας είναι το χόμπι μας να μας χαρίζει ευχαρίστηση και απόλαυση.Αυτός είναι ο μοναδικός σκοπός μας και όχι η αρνητική κριτική που μόνο άσχημα αισθήματα θα χαρίσει.Στην συνέχεια προχωράμε στο πέρασμα με βερνίκι φινιρίσματος για να κλείσουμε και να σφραγίσουμε την όλη δουλειά μας.Αυτό γίνεται είτε με την αγορά ειδικού σπρέϊ είτε με το μπουκαλάκι σε υγρή μορφή όπως τα χρώματα enamel για ψεκασμό με αερογράφο η απ ευθείας βαφή με πινέλο όταν πρόκειται για μικρά μοντέλα και όχι μόνο.Οι συσκευασίες τώρα μπορεί να ποικίλουν από χρώμα σε χρώμα και σε σπρέϊ αλλά θα πρέπει να καταλήξουμε πως θα γίνει η βαφή.Σας προτείνω το matt βερνίκι γιατί το gloss το γυαλιστερό θα φαίνεται πολύ έντονο αφήνοντας μια πιο χτυπητή γυαλάδα που δεν θα φαίνεται όμορφα,έτσι συνήθως δεν το προτιμάμε για ολική κάλυψη του μοντέλου παρά μόνο για συγκεκριμένους τονισμούς εξαρτημάτων,βομβών, που γνωρίζουμε ότι απαιτούν λίγο γυάλισμα περισσότερο.Δυό πράγματα απομένει μόνο να προσέξετε κατά τη διαδικασία αυτή.Αν είναι να βάψετε με πινέλο έχει καλώς,ξεκινήστε με υπομονή και σιγά σιγά εώς ότου καλύψετε όλο το αεροσκάφος.Αν θα έχετε matt η γυαλιστερό είναι δικό σας θέμα.Στους αερογράφους όμως καθώς και στο σπρέϊ πρόσέξτε το εξής.Όταν θα ψεκάζετε με αερογράφο προσέξτε το φτύσιμο του αερογράφου για 1 δευτερόλεπτο ρίχνοντας λίγο στον αέρα μέχρι βεβαιωθείτε ότι έχετε ομαλή ροή ψεκασμού.Κατά τα άλλα δεν αναμένεται να έχετε άλλα προβλήματα,μόνο προσέξτε να μην κυλήσει χρώμα σε επιφάνεια από παρατεταμένο ψέκασμα.Φροντίζετε πάντα το ύψος του ψεκασμού να είναι γύρω στα 15εκατοστά ὐψος από την επιφάνεια για να αποφύγετε τα τρεξίματα,ενώ η πίεση σας θα είναι στα ίδια επίπεδα όπως στις βαφές περίπου 1,5bar.Την ίδια προσοχή και περισσότερο να δίνετε στις φιάλες σπρέϊ επειδή σε αυτές δεν μπορούμε να ρυθμίσουμε την πίεση.Επειδή λοιπόν ελευθερώνεται εκεί το υλικό πιο βίαια,έχετε το χέρι σας πιο ψηλά γύρω στα 20εκατοστά ενώ το χέρι σας θα πρέπει να κινείται δεξιά-αριστερά με διάρκεια γύρω στο δευτερόλεπτο με διακεκομμένες βολές στην κάθε κίνηση και χωρίς στατική βαφή γιατί σε αυτή την περίπτωση θα έχετε τρέξιμο στο υλικό όπως προείπα,με δυσάρεστα οπτικά αποτελέσματα. Με λίγη προπόνηση θα τα καταφέρετε μια χαρά.Αν δεν είστε σίγουροι μην ξεχνάτε πάντα το μοντέλο δοκιμής.Εγώ πάντος εμπειρικά σας προτείνω την απ ευθείας βαφή  με σπρέϊ matt.Φροντίστε όμως μετά το τέλος της βαφής να περάσει αρκετά μεγάλο διάστημα άνω της ώρας και ανάλογα τον κατασκευαστή εώς ότου στεγνώσει καλά το μοντέλο μας προτού το πιάσουμε στα χέρια μας.Αυτό ήταν λοιπόν.Με αυτά όλα φτάσαμε στο τέλος της κατασκευής μας.Τώρα μπορούμε να θαυμάσουμε τους κόπους μας και να δεχτούμε τα πρώτα σχόλια.

 

 

 

.